beg

beg

Monday, April 2, 2012

mari memasak...cewahhhh

salam u olls...

Seperti biasa bila tibanya hari ujung minggu ,maka adalah hari yang paling sesuai untuk memasak menu yang lain dari yang biasa..tekak teringin nak makan masakan kelantan nih...apalagi jenuh juge ler memikior menu yang paling senang sekali nak buat..pikir punya pikir...rasa2nya yang paling senang ialah NASI KERABU..rasa2nya senang la kot yer...i olls pun x la pandai sangat buat nasi kerabu ni...ikut selera sendiri...i olls tanya kawan yang mmg asal org kelantan dia kata..i olls masak tu baru 70% betul...hehehe...jadi ler..ye tak?..esok2 belajor ler lagi..kan.

Ok..kita mulakan dengan langkah yang pertama....untuk membuat nasi kerabu yang berwarna biru tu..kita memerlukan sejenis bunga yang khas untuk buat nasi ni...nama bunga tu adalah Bunga Telang..setengah orang diorang suka pakai pewarna..tapi iolls x suka guna pewarna tu..macam x ori...kan?..


Ini lah rupanya Bunga Telang itu..senang aje caranye...amik bunga tu kemudian ramas2kan ke dlm air...biarkan lah untuk seketika supaya kaler dia boleh keluar lagi...lepas itu tapiskan...


Lepas tu basuh lah beras dan bubuh lah air daun tadi beserta sedikit bawang (ini mengikut citarasa i olls yer...)


Kemudian sediakan lah pulak lauknya..kali ni i olls buat ikan goreng tepung dan daging goreng kunyit..


Daging digoreng sehingga masak la yer...


Ikan yang digoreng tepung...(nasib baik kuali nampak suci skit..hahaha)


Lepas tu boleh la dipotong kecil2 ulam ulaman nya...antara yang boleh diterima tekak adalah..bunga kantan,kobis,kacang panjang,tauge,daun cabang tiga..sebenarnya terpulang lah ulam apa yang u olls suka..boleh jer campurkan.(sila jangan terkejut bila melihat pic ini..pic ini di snap oleh adik i olls ketika bapak i olls tgh potong ulam2 tu...huhuhu)


lepas tu boleh la menumis daging yang telah digoreng tadi dengan meletakkan bawang2 dan cili padi...


Bila dah siap....bolehla di hidangkan...jangan lupa serunding ikan serta budu...kalo tak der budu...x lengkap la pulok...kan..


Errmm...sedapkan....hihihi..ok lah ini la nasi kerabu versi i olls sendiri....memang ada yang tak lengkap lagi...tapi..ini je yang termampu nak buat...hehe

p/s : lepas ni nak makan ape ek....










4 comments:

gadis oren said...

sedapnyer , meleleh da air liur nie . huhu

tiniehaliz said...

hihi...try la buat..mmg sedap pun nasi kerabu nih...

Atiqa_Wahid said...

time budak2 dlu, nmpak naasi biru ... terus t'imagine, "dorg simpan nila pa nasi ni?" hahahahaha ..

tiniehaliz said...

hehe..time bebudak...biasa ler tu...suka imagine yg bukan2...hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...